Bedste proteinbar – værd at vide om proteinbarer

I de seneste år er der kommet rigtig meget fokus på træning her i Danmark. Vi træner og træner, så vi kan tabe et par kilo eller opbygge lidt ekstra muskelmasse. Det massive fokus på træning har også medført et øget fokus på vores kost. For hvordan skal kost og træning egentlig kombineres, hvis man vil opnå det bedste resultat? Én af de ting, der har fået en plads i rampelyset i denne sammenhæng, er proteinbarer. Men hvad er proteinbarer egentlig, og er de et godt eller skidt alternativ til den almindelige kost? Der findes efterhånden et enormt og uoverskueligt marked for næsten alle produkter, og det kan være svært at hitte rundt i, hvad der er sundt og godt – og hvornår det er sundt og godt. Her er proteinbarer ingen undtagelse. Der findes nemlig rigtig mange forskellige slags proteinbarer, der alle indeholder en forskellig mængde protein, fedt og kulhydrat, og hvordan er det så lige nøjagtig, at du finder ud af, hvilken en der gavner dig bedst? Og er proteinbarer overhovedet et gavnligt mellemmåltid?

Er der forskel på proteinbarer?

Der er stor forskel på de forskellige proteinbarer, der findes på markedet, og det er heller ikke altid, de går under navnet “proteinbar”. Der findes for eksempel også recoverybarer, og de er i bund og grund det samme som proteinbarer. Recoverybaren indeholder dog mere kulhydrat, mens der i proteinbarerne er fokus på et højt indhold af protein. Der er dog stadig forskel på mængden af kulhydrat, fedt og protein i de forskellige proteinbarer, der findes på markedet. Det er derfor rigtig vigtigt, at du ikke bare snupper den første, du får øje på, men at du rent faktisk undersøger, hvad den indeholder. Både kulhydrater og proteiner er vigtige efter træning, så din krop får tilført noget nyt energi, som den kan arbejde med. Et højt fedtniveau kan dog hæmme optagelsen, hvis proteinbaren indtages lige efter træning. Spises proteinbaren efter træning, er det altså en god idé at finde en med et lavt fedtindhold. Proteinbarer fås efterhånden i mange forskellige varianter, og der er derfor god mulighed for at finde en med en smag, som du kan lide. Mange af proteinbarerne har chokolade- eller karamelsmag, men de findes også med forskellige slags bærsmag. Hvilken slags, der er bedst, er selvfølgelig en smagssag. Også prisen varierer, og de fleste proteinbarer koster mellem 12 og 20 kroner pr. stk., hvis du køber dem i en almindelig butik. Her er der selvfølgelig også forskel på størrelsen af baren, så det er en god idé at tjekke, hvor mange gram proteinbaren vejer. Det samme gør sig gældende, hvis du ønsker at udregne kaloriemængden for den bar, du køber.

Hvornår kan du med fordel snuppe en proteinbar?

Som navnet antyder, så er pointen med en proteinbar at få proteiner. Protein mætter rigtig godt, og så hjælper det i forhold til opbygning af muskler. Når du køber en proteinbar, er det derfor vigtigt at vælge en med så højt et indhold af proteiner som overhovedet muligt. Proteinbarer er nemlig ikke kaloriefrie, og hvis du vælger en med for lavt proteinindhold, så kan du lige så godt bare spise en almindelig chokoladebar. Kalorieindholdet er også vigtigt at have for øje, hvis du er i gang med et træningsprogram, hvor formålet er at tabe fedt. I de fleste proteinbarer er der nemlig op mod 400 kalorier pr. 100 gram, hvilket udgør en stor del af det anbefalede kalorieindtag. En proteinbar er altså ikke udelukkende sund. Til gengæld har den nogle kvaliteter, som kan komme dig til gode, hvis du ønsker at opbygge mere muskelmasse.

Er proteinbarer nødvendige for dig?

Proteinbarer associerer, for de fleste mennesker, til et sundt liv med masser af motion. Som sagt kan proteinbarer også spises med fordel, men faktisk får de fleste mennesker allerede behovet for proteiner dækker gennem deres helt almindelige kost. Proteiner findes i høj grad i æg, hytteost og fjerkræ, og der eksisterer også en god portion proteiner i skyr, som også er blevet et ret populært produkt blandt danskerne i den seneste tid. En undersøgelse viser faktisk, at vi får langt mere protein gennem vores daglige kost end nødvendigt. En kvinde, der vejer 60 kilo har brug for 50 gram protein om dagen, hvis hun dyrker motion én gang om ugen. En voksen kvinde i Danmark spiser gennemsnitligt 76 gram protein om dagen, hvilket betyder, at den gennemsnitlige danske kvinde spiser en halv gang mere protein om dagen end nødvendigt. Det er altså en rigtig god idé at se på sit motionsniveau, før man ukritisk begynder at spise proteinbarer. Forskning viser dog, at det kan have en positiv effekt på din muskelmasse, hvis du indtager ekstra protein, mens du styrketræner, laver crossfit eller på anden måde dyrker hård træning.

Hvornår skal du spise en proteinbar i forhold til træningen?

Der er stadigvæk ikke helt enighed om, hvornår det er bedst at spise en proteinbar. Nogle mener, at det er bedst at spise den en time før træningen, da den så kan nå at blive fordøjet og rent faktisk omsætte energien i kroppen. Andre  mener derimod, at proteinbaren helst skal spises efter træning, så den kan lade kroppen op igen. Uanset hvornår du vælger at spise en proteinbar, så husk på, at én er nok. Du behøver altså ikke spise en både før og efter træning. Her kan du med fordel afprøve, om du får mest ud af at spise den før eller efter træning. Nogle kan opleve fordøjelsesproblemer, hvis de spiser proteinbaren før træning, så hvis du helst vil spise den før som et mellemmåltid, så vent en time inden du begynder at træne.

Er proteinbaren den bedste løsning?

En proteinbar er ikke nødvendigvis den bedste eller billigste løsning, men den er oftest den hurtigste. Hvis du gerne vil genopbygge musklerne efter træning, så kan du med fordel indtage protein fra for eksempel kyllinge- eller kalkunkød efter din træning. Hertil kan du eventuelt spise en banan. Mange lever dog et travlt liv, og det er ikke alle, der føler, de har tid til at lave “træningsmad”. Her er det lidt nemmere at købe en proteinbar, som man nemt kan have med på farten. Selvom proteinbarer ikke nødvendigvis er den optimale løsning, er det dog bedre at snuppe sådan en end helt at springe et mellemmåltid over. Specielt hvis du lige har gennemgået hård træning. Derimod er det ikke anbefalelsesværdigt at spise proteinbarer, hvis du ikke er eller lige har været fysisk aktiv. Herved risikerer du nemlig blot at fylde fedtdepoterne. Selvom proteinbarer godt kan gavne dig, så husk stadig på, at proteinbarer har et højt kalorieindhold. Spiser du for mange proteinbarer, risikerer du at tage på. Proteinbarer bør spises med omhu og med et kritisk blik på indholdet, for ellers er der en stor sandsynlighed for, at de vil få en negativ effekt frem for en positiv. Proteinbarer kan dog sagtens figurere som et godt og gavnligt mellemmåltid, hvis du har valgt en, der passer til dit energiniveau og de mål, du har i forbindelse med din træning.